30.09.2021
BİLGİLENDİRME NOTU
1- Bilindiği gibi, “İstirahatli Olan Sigortalıların İşyerinde çalışmadıklarına Dair Bildirimin İşverenlerce Sosyal Güvenlik Kurumuna Gönderilmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğ” uyarınca, raporlu personelin, istirahat süresinin bitim tarihinin içinde bulunduğu aya ait aylık prim hizmet belgesinin verileceği son gün mesai bitimine kadar elektronik ortamda Sosyal Güvenlik Kurumuna bildirilmesi zorunlu tutulmuş olup, söz konusu bildirimin süresi içinde yapılmaması durumunda da Kurumca idari para cezası uygulanmaktadır.
Ancak, bahsi geçen Tebliğ, 30.09.2021 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan Tebliğ ile yürürlükten kaldırılmış bulunmaktadır. Bu bakımdan, 30.09.2021 tarihinden geçerli olarak işverenlerimizin raporlu personelin İşyerinde çalışmadıklarına dair bildirim yapmalarına gerek kalmamıştır.
2- 15.07.1995 tarihli Resmi Gazetede yayımlanmış olan “1 No’lu Bağ-Kur Sigortalılarının Hak Ve Yükümlülükleriyle İlgili Uygulama Tebliği” ne istinaden, Bağ-Kur sigortalılarına, sigortalılık hak ve yükümlülükleri konusunda, dönemler halinde mektupla düzenli olarak bilgi verilmesi öngörülmüş idi.
Bu Tebliğ de yine 30.09.2021 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan Tebliğ ile yürürlükten kaldırılmış olduğundan, bundan böyle Kurumca Bağ-Kur sigortalılarına dönemler halinde bilgi verileceğine ilişkin uygulamaya son verilmiştir.
3- 30.09.2021 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan aynı Tebliğ ile, “Gelir/Aylık Ödeme Ve Yoklama İşlemleri Hakkında Tebliğde bazı değişiklikler yapılmıştır. Buna göre;
3.1- Daha önce, PTT ile yapılacak protokollerde belirlenen yaşın üzerinde olanlar ile başkasının bakımına muhtaç olduğu tespit edilen sigortalı ve hak sahiplerinin gelirleri/emekli aylıkları, yazılı istekleri üzerine PTT aracılığıyla, bildirdikleri adreslerde kendilerine ödenebilmekteydi.
Bu uygulama bu kez yürürlükten kaldırılmıştır.
3.2- Bilindiği gibi, Kurumdan gelir veya aylık almakta iken ölen ya da gerekli koşulları kaybedenlerin zamanında belirlenerek, öncelikle bunlar adına yapılan ödemelerin durdurulması, daha sonra da gelir/aylığın kesilerek varsa yapılan yersiz ödemelerin geri alınması amacıyla Kurumca yoklama işlemleri yapılmaktadır.
Tebliğde yapılan değişiklikle, ölüm geliri veya ölüm aylığı alanlarla ilgili olarak Kurumca yapılmakta olan yoklama işlemlerinin usul ve esasları yeniden belirlenmekte, ayrıca ölüm geliri veya aylığını aralıksız altı ay içinde almayanların bu gelir ve aylıklarının durdurulma süresi altı aydan 12 aya çıkarılmaktadır.
4- Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından;
İş kazası ve meslek hastalığı, iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili idari para cezaları, iş kazaları ve meslek hastalıklarının soruşturulması, istirahat raporları ve iş göremezlik uygulamaları, iş kazalarında sigortalılar, işverenler ve üçüncü kişilerin sorumlulukları ve benzeri uygulamalar, 8/9/2008 tarihli Resmî Gazetede yayımlanan “Kısa Vadeli Sigorta Kolları Uygulama Tebliği”nde ayrıntılı olarak açıklanmış idi. (Kısa vadeli sigorta uygulamalarına daha önce Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinde yer verilmiştir)
30.09.2021 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan Tebliğ ile evvelce 8/9/2008 tarihli Resmî Gazetede yayımlanan “Kısa Vadeli Sigorta Kolları Uygulama Tebliği de 30.09.2021 tarihinden geçerli olmak üzere yürürlükten kaldırılmıştır.
Bilgilerinize sunarım.
Hadi EYCE
SGK Uzm.
Siz de fikrinizi belirtin